Tillgänglighetsredogörelse
Vi vill vara öppna med hur vi arbetar för att förbättra våra digitala kanaler och säkerställa en inkluderande upplevelse för alla våra besökare. Läs mer om våra insatser för tillgänglighet och hur vi ständigt strävar efter att göra våra tjänster bättre för dig.
I denna tillgänglighetsredogörelse beskriver vi:
- Hur vi arbetar för att säkerställa god tillgänglighet
- Eventuella kända brister i tillgängligheten
- Hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem
Tillgänglighet på Returpack Svenska AB:s webbplatser och appar
Returpack Svenska AB står bakom webbplatserna och apparna. Webbplatserna och apparna är tänkta att användas för såväl kunskapskälla som köp och/eller ärendehantering kopplad till pantsystemet.
Vi strävar efter att göra våra digitala tjänster tillgängliga för så många som möjligt. Här beskriver vi hur Returpack arbetar för att säkerställa god tillgänglighet till våra produkter och tjänster och hur du kan lämna feedback till oss.
Vi genomför kontinuerligt uppdateringar i alla digitala delar som kan leda till en transaktion eller konvertering. Detta inkluderar vår webshop, delar av pantamera.nu och Returpacks appar Pantamera (för iOS och Android).
Hur vi testat webbplatserna och apparna
Vi har granskat pantamera.nu, webshop.pantamera.nu och Returpacks appar Pantamera. Testerna av webbplatserna och apparna utgår ifrån Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 nivå A och AA.
Webbplatserna har granskats manuellt, både i HTML-läge och visuellt, och med pluginet Wave.
Granskningen av apparna har genomförts på en iPhone (13, iOS 18) och en Android-telefon (OnePlus 8T, android v. 13). Granskningen har skett okulärt, med inspekterare och med tillgänglighetshjälpmedel tillgängliga för respektive operativsystem. För kontrastmätningar av färger har Figma använts med en plugin som heter Contrast.
Vi har arbetat tillsammans med externa tillgänglighetsexperter. Vi är medvetna om att delar av webbplatserna och apparna inte är helt tillgängliga. Se avsnittet nedan om innehåll som inte är tillgängligt. Vi arbetar systematiskt med att åtgärda de brister som identifierats, i relevanta delar.
Innehåll som inte är tillgängligt – kända brister och avgränsningar
Webbshop webshop.pantamera.nu:
Alt- och länktexter:
Bland annat loggan saknar alt- och länktext vilket gör att tab och skärmläsare inte kan förtydliga kontexten. Bilder och videor saknar i dagsläget alt-texter, eller har icke-beskrivande alt-texter.
Tabordning:
Filter på produktsidan kommer just nu sist i tabordningen, men ligger högst upp på sidan.
Rubrikstruktur:
Rubrikstrukturen behöver ses över så att rubriker ligger direkt i en <h1> eller liknande, inte underordnad i strukturen i en <span> och att varje sida har rubriker i rätt ordning/struktur. En styleguide är framtagen under maj/juni 2025 som ska implementeras.
Kontraster gällande text och bakgrundsfärger:
Omtag på färger i grafisk profil för att få godkänd kontrast i header, block, puffar, länkar i text samt knappar. En styleguide är framtagen under maj/juni 2025 som ska implementeras.
Felmeddelande:
Informativa felmeddelanden saknas idag. Detta ska ses över.
Visuell fokusmarkering på alla klickbara element:
Otydlig kontrast för fokusmarkering.
Språk:
Rätt språk ska kopplas till ord, ordet ”new” i taggen är fortfarande markerad som svenska.
Apparna Pantamera (för iOS och Android):
Rubriker:
Flertalet texter som visuellt ser ut som en rubrik är inte uppmärkta i koden som rubriker.
Versaler försvårar:
Användandet av versaler ska ses över, då de i många fall inte ska vara kodade som versaler, utan det ska i stället lösas genom styling av texten.
Koppla inmatningsfält till labels:
I dagsläget är inte alla fält kopplade till någon label, vilket gör det svårt att förstå vad som ska matas in i fälten.
Tangentbordsnavigering eller navigering med skärmläsare:
Bara relevanta objekt ska få fokus, i dagsläget finns flera ställen där bakomliggande eller osynliga objekt går att nå via tangentbord/navigering av skärmläsare.
Tabordning:
I dagsläget riskerar viktiga informationsdelar att missas för någon med skärmläsare, då fokus i vissa fall flyttas till element längre ned, exempelvis när referenskod eller telefonnummer ska matas in.
Webbplatsen pantamera.nu:
Alt-texter till bilder och videor:
Vissa bilder och videor saknar i dagsläget alt-texter, eller har icke-beskrivande alt-texter.
Tangentbordsnavigering:
I dagsläget kan man inte komma åt hamburgermenyn med Tab på mindre skärmar. Tabstrukturen i hamburgermenyn behöver förtydligas och alla tab-bara element behöver förses med fokusmarkering.
Rubrikstruktur:
Rubrikstrukturen behöver ses över så att den följer H1, H2, H3 strukturen. Endast en H1-rubrik per sida ska finnas. En styleguide är framtagen under maj/juni 2025 och ska implementeras.
Kontraster gällande text och bakgrundsfärger:
Omtag på färger i grafisk profil för att få godkänd kontrast i header, block, puffar, länkar i text samt knappar. En styleguide är framtagen under maj/juni 2025 och ska implementeras.
Felmeddelande formulär:
Felmeddelanden syns idag sist på sidan, under själva formuläret. Detta ska ses över.
Tid för inloggning till Mina Sidor:
Vid inloggning med Bank-ID är QR-koden tillgänglig i 30 sekunder idag. Den tiden behöver förlängas.
Syntolkning video:
I dagsläget saknar de flesta videor syntolkning.
Visuell fokusmarkering på alla klickbara element:
I dagsläget saknar vissa klickbara element fokusmarkering. Kontrasten behöver dessutom ökas på fokusmarkeringen.
Övriga webbplatser kopplade till pantamera.nu
Våra webbplatser pantresan.nu, butiksstatistik.pantamera.nu, kundstatistik.pantamera.nu, varumarkesportal.pantamera.nu, historienom.pantamera.nu, humorstipendiet.nu, schysstinnebandy.nu och pantagrammet.nu är inte specifikt tillgänglighetsgranskade. Även här finns kända brister och vi kommer framför allt att fokusera på att se över alt-texter, tangentbordsnavigering och kontraster gällande text och bakgrundsfärger.
Frågor och synpunkter på webbplatsernas och apparnas tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra tillgängligheten. Om du upplever hinder i webbplatsernas eller apparnas tillgänglighet, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Skriv till oss på följande adress: kundtjanst@returpack.se eller ring oss på 011-19 19 80.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast 2025-07-02.